Nieuws

Recensie Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt (57)

Recensie Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt

Als je de voorstellingen van Theater Artemis kent, weet je dat ze tegendraads, komisch en absurd zijn. Regisseur Jetse Batelaan´s ´Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt´ speelde al twaalf jaar geleden, toentertijd een ongewone voorstelling, dat niet in de heersende conventies paste. Dit jaar is de voorstelling in reprise, in samenwerking met BonteHond. Nog steeds is dit een ongewone voorstelling, die bijna niet te beschrijven is. Verwacht geen verhaal, maar een reeks scènes, met een eigen werkelijkheid.

Multiplex wanden staan als kamer op het podium, waarbij één deur is geplaatst. Een beveiliger (Martin Hofstra) loopt de zaal rond en doet deze op slot. `We houden van een leeg podium.´Dat levert natuurlijk de eerste problemen op voor toneelspeler René Geerlings, die in een grijs, frivool tenue de eerste saaie schildpadden scène wil doen. Bij minimale betreding van de zaal gaan alarmbellen af, hij moet gaten in het decor boren en uiteindelijk staat daar de grote Martin die hem de weg verspert. Iedereen kan wel zeggen dat hij acteur is en op moet.

Wat volgt is een aaneenschakeling op het toneel van bijvoorbeeld ´het volgend moment´, dat maar niet komt en het `ogenblikje´ dat steeds weer over de tafel struikelt of het ´dood moment´ met doodskist en drama. Het ´detail´ is niet te zien, maar we snappen het allemaal als de lamp op een willekeurig stipje schijnt en een stem gaat spreken. Een oproep voor een nieuw ´volgend moment´ heeft zijn weerslag bij het publiek. Nagenoeg alle kinderen willen graag dat moment zijn.

En hier blijkt meteen de kracht van deze voorstelling te zitten: het hele publiek wordt meegenomen in deze werkelijkheid. Men dwaalt niet af door monologen of tekst, maar is verrast door het visuele en fysieke spel met de grappige verrassingen.

´Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt´ pretendeert op flyers en posters over niets te gaan en saai te zijn, maar naar niets kijken was eigenlijk nog nooit zo´n leuke beleving geweest.

Marleen Hiemstra 2017, Cultuurbarbaartjes

Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt is te zien op zo 19 nov om 15.00u.